אילו ירקות ומזונות יכולות להזיק לבלוטת התריס?

שנות ניסיון
0 +
אחוזי הצלחה
% 0
לקוחות מרוצים
0 +

"כל כך הרבה אנשים הסובלים מבעיה בבלוטת התריס קיבלו עצות תזונתיות שגויות מאנשים בעלי כוונות טובות".

הכירו את הגויטרוגנים – אלו מזונות המדכאים ומאיטים את פעילות בלוטת התריס ע"י הפרעה בייצור הורמוני תריס. התוצאה היא שבלוטת התריס גדלה ומכונה "זפק". מזונות שמתאימים לקטגוריה זו הם ירקות ממשפחת המצליבים (כרוב, כרובית, ברוקולי, צנונית, קייל, קולרבי, ארוגולה, בוק צ'וי, כרוב ניצנים). ירקות ממשפחת המצליבים מכילים רכיבים שנקראים גלוקוזינולטים, החוסמים את ספיגת היוד לבלוטה – אבל, מצב זה קורה רק כאשר אדם אוכל כמות גדולה של ירקות ממשפחת המצליבים בצורתם הטרייה (לדוגמא – שלוש מנות של ירקות מצליבים ביום).

ירקות מצליבים

איש או אישה עם תת פעילות בלוטת התריס, יכולים לאכול ירקות ממשפחת המצליבים גם אם הם טריים, אך בכמויות קטנות ומתונות. ניתן לאכול אותם בכמויות גדולות אם הם בושלו בכל דרך כמו אידוי ואפייה, מכיוון שהחום הורס את הגלוקוזינולטים, לכן לא תהיה הפרעה בספיגת יוד.

מיתוס

בואו נשים את המיתוס בצד – אפשר ואף רצוי לאכול ירקות ממשפחת המצליבים. ניתן לאכול אותם בצורתם הטרייה בכמות קטנה, על מנת לקבל את כל הרכיבים המזינים שלהם! במילים אחרות, אל תפחדו לאכול ירקות אלו, אתם צריכים אותם בתזונה שלכם כדי לעזור לאיברים כמו הכבד לתפקד בצורה המיטבית ביותר.

בנוסף, נשים וגברים כאחד מרוויחים מירקות ממשפחת המצליבים מכיוון שהם עוזרים לגוף לפרק עודף אסטרוגן שעלול לגרום לעלייה במשקל, אצל נשים להפרעות במחזור החודשי ואצל גברים להגדלת הערמונית.

יש לזכור כי ירקות מצליבים יכולים לגרום לאי נוחות בבטן, הכוללים תסמינים כמו נפיחת וגזים. גם במקרה זה, בישול הירקות יפחית את התסמינים האלו. ניתן לשלב תבלינים שמקלים על העיכול כמו – ציפורן, כמון וזרעי כוסברה.


מחקרים רבים מראים כי רגישויות למזונות מסוימים, כמו סויה, מוצרי חלב וגלוטן, עלולות להיות בעלות השפעה מכרעת על תפקוד בלוטת התריס ותקינותה. אז מה הן בעצם הבעיות העיקריות כאשר מדובר על רגישות למזון ובלוטת התריס? בואו נסקור ביחד –

  1. דלקת – רגישות למזון יכולה לגרום לתגובה דלקתית בגוף, אשר עלולה להשפיע על תפקוד בלוטת התריס. דלקת כרונית עשויה להוביל לפגיעה בבלוטה, יצירת קישריות ולפגיעה בייצור הורמונים.
  2. חוסר ספיגה – רגישות למזון מסוים עלולה להוביל לקשיי ספיגה של רכיבי תזונה חיוניים לבלוטת התריס ממערכת העיכול, כמו יוד או סלניום.
  3.  חיקוי הורמונלי – חלק מהחלבונים במזון עשויים להיות דומים מבחינה מבנית להורמוני בלוטת התריס, מה שעלול לבלבל את מערכת החיסון ולגרום לייצור נוגדנים עצמיים כנגד בלוטת התריס.
    ארחיב על כך –  נוגדנים עצמיים הם חלבוני חיסון שתוקפים בטעות תאים בריאים בגוף. במקרה של בלוטת התריס, נוגדנים אלו עלולים לפגוע בתפקוד הבלוטה ולגרום למחלות אוטואימוניות כמו מחלת האשימוטו ומחלת גרייבס.

תופעות הלוואי של מחלות אלו גורמות למטופלים שלי התמודדות לא פשוטה והן מגיעות לידי ביטוי בעייפות, נשירת שיער, עלייה או ירידה במשקל, קשיי ריכוז ועוד

כמו כן, אם ישנו קושי לאזן את בלוטת התריס, תמיד צריך להתאים את תרופות בלוטת התריס ויש לבדוק אם יש נוכחות של נוגדנים עצמיים שגורמים לכאוס בבלוטת התריס.

אחד הפתרונות שאני מציע במרפאה הינו בדיקת רוק וצואה.

הבדיקה נותנת תמונת מצב על רמת ההורמונים הפעילים בגוף ועל מצב מערכת העיכול מבחינת חיידקים, אנזימי עיכול ורגישות למזון.
מטופלים הסובלים מבעיות בבלוטת התריס, כמו תת פעילות או יתר פעילות, עשויים להפיק תועלת מבדיקה כזו מקיפה.
זיהוי וטיפול ברגישויות אלו עשוי לסייע בשיפור תפקוד בלוטת התריס, להפחית את הסימפטומים ולשפר את מצב המחלה.

בברכת בריאות טובה,

ד"ר ישראל יפה.

ירקות ובלוטת התריס

תוכן עניינים