תת פעילות של בלוטת התריס

0 +
שנות ניסיון
% 0
אחוזי הצלחה
0 +
לקוחות מרוצים

בלוטת התריס הינה בלוטה בעלת צורה של פרפר אשר נמצאת בחלקו הקדמי של הצוואר. אותה בלוטה מייצרת ומפרישה הורומונים רבים למחזור הדם ובעלת השפעה רבה על היבטים רבים בגוף האדם לרבות חילוף חומרים. תת פעילות של בלוטת התריס הינה פעולה בה בלוטת התריס אינה מתפקדת כראוי. אנחנו מאמינים שיש לכם לא מעט שאלות – אנחנו פה לעשות לכם סדר בכל הקשור לתת פעילות של בלוטת התריס.

מה היא תת פעילות של בלוטת התריס?

כאשר אנחנו מדברים על תת פעילות של בלוטת התריס אנחנו מדברים על הפרעה אנדוקרינית אשר המקור שלה נמצא בהורמון ממריץ בבלוטת התריס. אנו למדים כי מקור ההפרעה בבלוטת התריס לא פעם מקורו בבלוטת יותרת המוח ו/או בהיפותלמוס. אנו למדים שתת פעילות של בלוטת התריס גורמת למגוון רחב של הפרעות ביניהן: רגישויות, אי סידר של ווסת, עצירויות, רגישות לקור, פגיעה במערכת העיכול, חילוף חומרים וכיו״ב. כאשר אנחנו פועלים לטיפול בבלוטת התריס אנו נרצה לטפל באלו בצורה תרופתית על מנת לייצב את ההורמונים ככל הניתן ולהחזיר את המצב לשגרה.

בלוטת התריס - תת פעילות

תת פעילות של בלוטת התריס - מה יכולות להיות הסיבות?

במרוצת השנים פגשנו פציינטים רבים אשר תהו מה יכולות להיות הסיבות לתת פעילות בבלוטת התריס. למעשה אנחנו רואים מגוון רחב של סיבות לבלוטת התריס. ההמלצה שלנו היא לגשת אל רופא המתמחה בתחום אשר יאפיין את המצב שלכם ויתן לכם מענה פרטני ומותאם עבורכם. אך יחד עם זאת ריכזנו עבורכם מספר סיבות:

תת פעילות מולדת

לא פעם תת פעילות של בלוטת התריס יכולה להיות מולדת. ישנם אנשים אשר נולדים ללא בלוטת התריס ו/או מקרים בהם הם נולדים עם בלוטת תריס אשר אינה נמצאת במקומה הרגיל – מה שפוגע בצורה ישירה בתפקודה. בשנות ה-70 החלה רפורמה ברפואה ובמהלכה הוחלט שכל תינוק שנולד בארץ עובר בגיל יום בדיקה של בלוטת התריס לאיתור מצב שכזה. 

פגיעה באיזורים שונים במוח

סיבה נוספת לתת פעילות של בלוטת התריס יכולה להיות כתוצאה מפגיעות באיזורים שונים במוח – לדוגמא: יותרת המוח וההיפותלמוס. אלו לא נחשבים לפגיעה ישירה בבלוטה אלא פגיעה משנית והם כחלק מטיפול גדול יותר.

טיפול רפואי

ישנם טיפולים רפואיים לצד תרופות אשר עלולות לפגוע בפעילות הבלוטה: תת פעילות של בלוטת התריס ועודף פעילות בהתאמה.

דלקות

גם דלקות הם חלק מהסיבות בגינן אנו רואים תת פעילות של בלוטת התריס. אחת הסיבות השכיחות ביותר הן הדלקות. דלקת על שם השימוטו הינה מחלה אוטואימונית הפוגעת בבלוטה ומפריעה לתפקודה התקין. זו נחשבת הסיבה השכיחה בארץ.

מצבים של עודף פעילות בבלוטת התריס

לעיתים אנשים הסובל מעודף פעילות בבלוטת התריס ומקבלים טיפול רפואי (לרוב יוד רדיואקטיבי) מוצאים את עצמם עם תת פעילות של בלוטת התריס כתוצאה מהרס של הבלוטה.

לצד כל אלו אנחנו רואים עוד מגוון רחב של סיבות. את כל הסיבות ניתן לקבל אל מול רופא המתמחה בתחום.

מה הם המאפיינים של המחלה?

כאשר אנחנו מדברים על סימנים וסימפטומים של תת פעילות בבלוטת התריס אנחנו רואים מגוון רחב של מאפיינים, אלו תלויים בדרגת החוסר של בלוטת התריס ורובם גם מתפתחים לאט לאט ואף על מספר שנים. אנשים הסובלים מתת פעילות בבלוטת התריס בהתחלה יתקשו להבחין בסיפטומים, אך ככל שהזמן עובר מתחילים להרגיש אותם יותר ויותר. אנחנו למדים שהמחלה יותר מאופיינת לנשים מאשר לגברים. בין הסיפטומים השונים אנחנו רואים:

  • כאבי ראש
  • רגישויות לקור
  • שינוי בתנועת המעיים ועצירות
  • בעיות הקשורות לקיבה ו/או לחילוף חומרים
  • עייפות
  • חולשה
  • פנים נפוחות 
  • כולסטרול גבוה
  • עלייה במשקל
  • חולשה כללית
  • התכווצויות שרירים 
  • קול צרוד
  • דיכאון
  • דימום וסתי
  • שיער שביר 
  • אי סדירות במחזור

 

אלו הם רק חלק מן הסיפטומים. אם תת פעילות בבלוטת התריס אינה מטופלת כראוי המצב עלול להחמיר ולהוביל למצב של הופעה של סיפטומים רבים.

״כמה זמן בלוטת התריס נמשכת?״

הלכה למעשה תת פעילות של בלוטת התריס נחשבת למצב כרוני אשר נמשך לאורך כל חייו של המטופל. אך יחד עם זאת ישנם מקרים פרטניים בהם התת פעילות הינה זמנית, דוגמה טובה הוא מצב בה בלוטת התריס נגרמת בעקבות דלקת תת-חריפה על רקעים שונים, לדוגמא לאחר לידה. זאת תחלוף אחרי מספר שבועות ו/או חודשים בהתאמה. 

איך מאבחנים תת פעילות של בלוטת התריס?

אבחון תת פעילות של בלוטת התריס צריך להיעשות בצורה מקצועית על ידי רופא המתמחה בתחום. האבחנה נעשית לרוב על ידי בדיקת דם ייעודי לשם בדיקת רמות ההורמונים בבלוטת התריס. לפעמים בלוטת התריס מתגלה בבדיקות דם שגרתיות אך לא תמיד. לכן במקרים והפציינט מתלונן על אחד מן התסמינים שציינו דלעיל נלקחת בדיקת דם ייעודית.

בבדיקות הדם רואים את ההורמונים המשפיעים על פעולת בלוטת התריס – T3,T4. במצבים של תת פעילות בבלוטת התריס אנחנו נראה שרמות ההורמונים בדרך כלל נמוכות.

החשיבות בעבודה עם רופא המתמחה בבלוטת התריס

בלוטת התריס חולשת על היבטים רבים ורחבים בחיים שלנו כאשר תת פעילות בבלוטת התריס משפיעה באופן ישיר על איכות החיים שלנו. לכן במקרים של בלוטת התריס אנחנו נרצה לפנות אל רופא המתמחה בבלוטת התריס אשר יאפיין יחד איתנו את המצב, יעשה את כל הבדיקות הרלוונטיות ויסיק את המסקנות המתבקשות במצב שלנו. רופא זה ידע איך לגשת בצורה נכונה אל הבלוטה ויתן לנו מענה מקיף.

איך ניתן לטפל היום בבלוטת התריס?

כיום ניתן לטפל בבלוטת התריס במגוון רחב של תרופות וטיפולים. כאשר טיפול באמצעות לבותירוקסין נחשב לנפוץ ולשכיח ביותר. הטיפול נעשה בהתאמה איישת למטופל ולצרכיו.

כמה זמן נמשכת דלקת בבלוטת התריס

משך הזמן של דלקת בבלוטת התריס יכול להשתנות בהתאם לסוג הדלקת.

הנה כמה סוגים נפוצים של דלקת בבלוטת התריס ומשך הזמן הטיפוסי שלהם:

  • דלקת בלוטת התריס החריפה: סוג זה של דלקת מתפתח במהירות וגורם לתסמינים חמורים כמו חום גבוה, כאב בצוואר, קשיי נשימה ובלבול. דלקת בלוטת התריס החריפה מטופלת בדרך כלל בסטרואידים ובתרופות אנטי-דלקתיות, והיא עשויה להימשך מספר ימים עד שבועות.
  • דלקת בלוטת התריס תת-חריפה: סוג זה של דלקת מתפתח לאט יותר וגורם לתסמינים פחות חמורים כמו עייפות, חולשה, ירידה במשקל ונפיחות בבלוטת התריס. דלקת בלוטת התריס תת-חריפה עשויה להימשך מספר חודשים עד שנה.
  • דלקת בלוטת התריס כרונית: סוג זה של דלקת נמשך זמן רב ויכול לגרום לפגיעה בלוטת התריס. דלקת בלוטת התריס כרונית עשויה להימשך שנים רבות ואף להיות לכל החיים.

חשוב לציין: משך הזמן של דלקת בבלוטת התריס יכול להשתנות בהתאם לאדם ולגורמים נוספים כמו גיל, מין ומצב בריאותי כללי.

הטיפול בדלקת בבלוטת התריס תלוי בסוג הדלקת ובחומרתה. טיפולים אפשריים כוללים:

  • תרופות: תרופות אנטי-דלקתיות, סטרואידים, תרופות להורמוני בלוטת התריס.
  • ניתוח: במקרים נדירים, ייתכן שיהיה צורך בניתוח להסרת בלוטת התריס.

אם אתה חושש שיש לך דלקת בבלוטת התריס, חשוב לפנות לרופא בהקדם האפשרי. הרופא יבצע בדיקות גופניות ויערוך בדיקות דם כדי לאבחן את סוג הדלקת ולקבוע את הטיפול המתאים.

תת פעילות בלוטת התריס

תוכן עניינים